domingo, 8 de diciembre de 2013

NOMÉS UN ARBRE A LA VORERA PORTA, Bartolomeu Rosselló-Pòrcel

Només un arbre, a la vorera, porta
el tremolor del mar, i el frec de fulles
retorna el benefici de les ones.
Les roques mortes en arenes mortes
viuen només uns brins d'herba poruga.
Mar foll de gris i verd i força d'aire:
trenca cristalls sobre la costa blana!
Aprèn l'ombra llunyana, blava i blanca,
dels núvols plens de vent i pròdigs d'ales.
Només en mi pots créixer més i estendre
més pura sal, més amagada pedra,
i encara retrobar-te en camins foscos
per balenes remotes i algues velles.
Però jo m'he perdut en les planúries
que han oblidat la dansa, el crit de l'aigua
entre alzines i roures, entre llunes
sense rius, sense pous, sense ones altes.

                                                                  A Amàlia Tineo



Aquest poema pertany a Imitació del foc publicat pòstumament i fou editat al 1938 per la Residència d’estudiants. És el tercer recull poètic, representa la culminació de la seva trajectòria i la que li donà més reconeixement. S'hi troba la seva preocupació per la literatura castellana, un neopopularisme semblant al de García Lorca o Alberti i també la forma de Jorge Guillén. Manifesta una diversitat estilística i de models, que va de la cançó popular al barroquisme de Góngora, de l'avantguardisme de la Primera Guerra Mundial al postsimbolisme de Carner, Riba, Jorge Guillén, Valéry o Rilke. No hi falten les repercussions del surrealisme europeu i de l'avantguardisme introduït a Mallorca.
És un poema dedicat a Amàlia Tineo. Va viure entre 1909 i 2007 i va ser una intel·lectual, que entre d’altres coses aconseguí ser la primera professora de la Facultat de Filosofia de Barcelona. Al ingressar a la facultat de Filosofia i Lletres al 1930, va conèixer amb Bartomeu Rosselló-Porcel, Salvador Espriu, Mercè Montañola i Dolors Solà. 
L’any 1933, aquestes persones van participar en un creuer pel Mediterrani conjuntament amb altres estudiants de Barcelona i també de Madrid. Aquest creuer va servir per construir una amistat profunda. És probable que aquest creuer, que van fer tots dos, pel Mediterrani sigui el motiu, la circumstància que justifica aquest poema. El poema és de l’any 1934, i escrit a Santander. Per tant, el va escriure no gaire temps després d’haver fet el creuer.
Es pot interpretar com el record que li desvetlla aquest viatge un cop que Rosselló-Pòrcel n’ha tornat. Ha arribat a terra i només sent l’enyorança per aquest creuer, llavors recorda el mar i descriu totes les sensacions que va sentir durant el viatge moltes vegades usant recursos literaris.

El poema el podríem dividir en dues parts. El paisatge que envolta el poeta és invocat. Al principi es veu en la llunyania un arbre perdut al costat de la riba sotmès al moviment del vent que porta al mar, aquest moviment el veiem clarament quan ens parla del tremolor del mar i el frec de les fulles. Ens mostra també un paisatge quiet i tranquil quan afirma que les roques estan quietes a la sorra i que en mortes només podem entreveure algunes herberoles. Ens descriu el mar que té un color gris i verd. El gris el podríem associar amb l’evasió i el verd ens crea una situació de confort i amb la força de l’aire trenca les onades. Els núvols els veiem passar ràpidament això ens sembla afirmar que tinguin ales. És doncs que davant aquest paisatge la veu poètica es sent identificada i en harmonia amb l’entorn com si fos l’únic que realment importes i li donés sentit en ell mateix. Després trobem la segona part del poema que ens afirma que ja es troba a terra, en concret a la Magdalena i li fa por oblidar-se d’aquest viatge i de no recordar les sensacions que va experimentar, ni tornar-se a poder trobar.
Recorda, vora un arbre, el mar, i ho fa amb metàfores com el tremolor del mar, o bé el frec de les fulles que retorna el benefici de les ones. Una figura que podria recordar el creuer podria ser la següent: “Aprèn l’ombra llunyana, blava i blanca,// dels núvols lents de vent i pròdigs d’ales”.  Finalment torna a quedar clar que ja és a terra, quan diu: “Però jo m’he perdut en les planúries// que han oblidat la dansa, el crit de l’aigua, // entre alzines i roures, entre llunes // sense rius, sense pous, sense ones altes”.  
Pel que fa a la forma, són tots versos de 10 síl·labes. És un poema, en la forma, de tipus paisatgista. Molt probablement s’hi pot veure la influencia de l’escola mallorquina, on el paisatgisme era un dels seus temes preferits.
Un exemple clar del record del mar és per exemple el recurs de l’al·literació, com l’ús de moltes consonants líquides (fulles, foll, cristalls, blana, blava, blanca, plens, ales.... També hi és molt present la paraula aigua, i tot el que hi té a veure: rius, pous, ones... També són freqüents les enumeracions: “Aprèn l’ombra llunyana, blava i blanca”, Mar foll de gris i verd i força d’aire”. Alhora podem trobar-hi força metàfores, com “retrobar-te en camins foscos”, “viuen només uns brins d’herbes”, “la dansa, el crit de l’aigua”, “el tremolor del mar”... Hi trobem algunes antítesis, com “l’ombra llunyana, blava i blanca”, algunes personalitzacions, com  “Només en mi pots créixer”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario