El seny és esmussat, l’ull es
desmenja
de l’esblaimat dibuix de
l’aparent;
enllà de ma finestra indiferent
s’arroseguen les esmes d’un
diumenge.
Que vanament aquell tapís no penja!
El cos suau, la cara resplandent
apaguen, en final desvagament,
la deessa que riu i la que es venja.
Ans que la nit final em sigui a punt,
al fatídic avui tombo la cara;
tan envilit, em sembla ja difunt.
I un nou esclat de fe m’anima
encara,
i torno, cor batent, a la llum clara
per galeries del record profund.
Vocabulari:
·
Esmussat: soroll estrident, un
carrisqueig, produir una impressió aspra i desagradable.
·
Esblaimat: fer esdevenir d’un color
menys viu.· Esma: aptesa a fer instintivament, maquinalment, alguna cosa.
· Ans: abans.
Aquest poema el trobem en el volum
d’Absència, un volum escrit l’any 1957, durant la seva etapa de
maduresa, després de realitzar els darrers anys una tasca de revisió i
relectura de les seves obres, un procés iniciat amb Nabí (1941) i
culminat amb Poesia (1957). Absència es un llibre incorporat a
Poesia, un recull de 40 poemes sobre la pròpia experiència de l’exili i
d’allò que sent. Els temes i els títols dels poemes tracten de la situació
personal de Carner (De lluny estant, Lleialtat, Si em vaga...). Son
poemes escrits des del record i la nostàlgia i utilitza una sèrie d’imatges
recurrents sobre impressions de l’exili i la impossibilitat de retorn.
Concretament,
el títol s’anomena Lleialtat, ve donat per la declaració de principis de l’autor. En base a l’última
estrofa podem veure la lleialtat que l’autor presenta davant d’una
situació en la que es presenta fidel a la seva terra i que tot i a vegades
sentir-se derrotat sempre aconsegueix aflorar el sentiment de lleialtat cap a
Catalunya.
Pel que fa al poema Lleialtat, es
tracta d’un sonet (dos quartets i dos tercets), de versos decasíl·labs i rima
consonant: ABBA – ABBA – CDC – DDC.
Els dos primers quarts ens presenten
una realitat dolorosa. En la primera estrofa l’autor ens diu que es vol
desentendre d’una realitat que ja no li ofereix res, el seu seny es reduït i la
seva perspectiva es desentén de la realitat, una realitat que es un “esblaimat dibuix de l’aparent”, es a
dir, deformada per aquest passotisme que ens vol fer entendre l’autor i també
una realitat que, més enllà del punt on es troba l’autor ara en temps passat va
ser bona, en la que “s’arrosseguen les esmes d’un diumenge”, es a dir, on els
coratges i virtuts del passat han quedat deformats.
En la següent estrofa ens segueix
insistint en aquesta situació, afegint que no es una situació que s’hagi
produït envà i que no afecti, sinó que totes aquelles coses bones que hi havia
abans han desaparegut deixant pas a allò dolent.
Pel que fa als dos tercets, ens
presenten altre cop l’actitud que prendrà l’autor davant aquesta situació. En
el primer tercet ens mostra una actitud pessimista, de decaiguda davant la
realitat, dient que abans de morir deixarà d’afrontar el destí i donarà per
perduda la situació, que de tant dolenta que és ja no li troba sortida.
En l’últim tercet arriba la
conclusió del poema i el posicionament que pren l’autor definitivament, després
de la decaiguda i de pensar que ja no val la pena seguir lluitant, ens diu que
la fe torna a venir-li i torna a sentir esperança al pensar en aquell record,
en les esmes d’aquell diumenge i en un passat al que ell no vol donar
l’esquena.
En el poema podem distingir varies
figures retòriques: personificacions com “seny esmussat”, “ull es desmenja” o
“finestra indiferent”; metàfores com
“les esmes d’un diumenge” o “la nit final”) i hipèrbatons com “al fatídic avui
tombo la cara” o “un nou esclat de fer m’anima.
Com a
conclusió podem dir que Josep Carner mostra una profunda lleialtat a la seva
pàtria mentre es veu obligat a viure en un altre país per haver estat
diplomàtic del govern republicà. Cal destacar que la seva visió ja és des de la
vellesa, cosa que fa que sigui més crític i realista, però sempre amb
l'esperança de poder tornar algun dia a Catalunya.
No hay comentarios:
Publicar un comentario